02 Langendijk

2025 Backdraft 02 Langedijk


Nadat in het vorige verslag met het team slechts een paar meter de deur uit zijn gegaan was het afgelopen zaterdag tijd om een flink eind buiten Veghel te gaan kijken. 

Op pad naar Noord-Holland om in Langedijk aan te gaan haken op deze eerste wedstrijd van de competitie. Een dag met best wel gemengde gevoelens. 

Ruim op tijd vertrokken, ruim op tijd aangekomen in het ruime rennerskwartier en aldaar alles voor de eerste keer uitgeladen en geïnstalleerd. Met koffie/thee en cake ter versterking ons voorbereid en af en toe iemand gewezen op de bijzondere vermelding op de spatborden. ‘Mam bedankt’ als eervolle vermelding voor de moeder van Herman en John die begin dit jaar is overleden. Indertijd na het overlijden van Pa werd hij ook op dezelfde manier bedankt, de familie die vroeger gezamenlijk als White Horse supporters wedstrijden bezocht, de ouders die mede verantwoordelijk zijn dat de Backdraft aan het 26eseizoen is begonnen.


De wedstijd begon alvast goed op de weegbrug, trekker en rijder bleken mooi onder te limiet te zijn. De baan bleek een uitdaging te vormen voor een heel aantal deelnemers, wij mochten als 6e in de klasse de baan op. Speaker Ruben Fortuin besteedde vooraf nog aandacht aan de speciale stickers en het verhaal erachter. Bedankt Ruben, heel gewaardeerd. Helaas bleek bij het aanhaken dat de trekhaak niet goed zat, de bout waarmee deze aan het frame is bevestigd bleek los te zitten. De keuze was eenvoudig, zes plaatsen opschuiven en de constructie weer in orde maken. Daarbij kwam meteen ook hulp van buiten het team, zo ging Gert-Jan van der Laan (Exception) zonder problemen in de weer met sleutels, bout en moer terwijl we zelf weer ‘gewoon’ de trekker konden klaar maken voor een nieuwe run (aftanken, controleren, et cetera.). Bedankt! 

Met een aantal onstuimige runs van voorgangers in gedachten al wel gekozen voor een veilige lage afstelling van de trekhaak, deze bleek op het moment met de constructie nog wat lager uit vallen dan misschien gewenst maar vooruit. Gewoon maar eens gas geven en kijken wat de motor zou doen, meters maken en data verzamelen. Dat ging eigenlijk tot tevredenheid, de Meteor liep prima en ondanks het ontbreken van balans ging het prima vooruit. Alleen ging het mis aan het eind van de run. Bij de koppeling van de retour van de meteringvalve lekte methanol waardoor brand ontstond wat in het daglicht echter slecht te zien was. Met water is in eerste instantie de brand vooraan geblust, iets later bleek het echter ook achteraan de motor nog te branden. Afgezien van wat schade doordat John met kracht de slang vanaf het linker kleppendeksel weg rukte lijkt het op het eerste oog nog mee te vallen maar er zal nog verder in de motor gekeken worden naar oorzaak en gevolgen en er zal worden nagedacht over de oplossing. De koppeling in kwestie was na de kleine verbouwing en het vernieuwde inlaatsysteem iets verder naar voren gekomen en als misschien toekomstig probleem voorzien maar dit was wel erg snel, daar zal zeker aandacht aan besteed moeten worden. Nog wel twee weken tot de volgende wedstrijd maar al met al zeker genoeg te doen. 

De rest van de klasse leverde een enerverende strijd op met een aantal onstuimige runs waarbij Vampire het slechts wegkwam door half op zijn zij voor de sleepwagen te eindigen. Bovenin de klasse ging de overwinning overtuigend naar Toplenzen Lambada, met Let’s Try en Top Dog op een verdienstelijke tweede en derde plaats. 


Na een warme maaltijd was het voor ons tijd om in te laden waarbij John zijn knie nog even pijnlijk in aanraking liet komen met de startkar, met nog een paar uur sturen voor de boeg ook geen pluspunt. Tja, al met al een enerverende start van het seizoen dus. Maar vol goede moed nu verder aan de slag om de trekker weer klaar te maken voor Loerbeek over twee weken. 


Houdoe