06 Eext

 

Aldus Wikipedia: Een traditie is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. Er zijn diverse soorten tradities, zoals: doorgeven van bepaald cultureel erfgoed, kennis en praktijksporten in een bepaald gebied; ..’ 

Nou ja, dan is het met trekker en al naar Eext reizen om daar aan de wedstrijd mee te doen ook wel een traditie. Dit jaar was het de 40e editie van dé wedstrijd in Drenthe en voor ons dus waarschijnlijk de 26e keer heen en weer naar de thuiswedstrijd van onze zeer gewaardeerde concullega Exception. Een aardig eindje rijden naar het noorden maar het Exception team rijdt vrijwel steevast een aardig eind naar het zuiden dus aardig om hen ook eens tegemoet te komen. En uiteindelijk waren we derde van de klasse… aangekomen in het rennerskwartier (Exception had een speciaal plekje dichterbij bij de baan). 


Rustig de tijd voor de ‘plichtplegingen’ en voorbereiden voor de wedstrijd. Thuis al de motor een tikje aangepast en de banden een beetje bewerkt. Nou ja, de Meteor deed gewoon wat ie moest doen tijdens de run, probleem was alleen dat de baan iets anders was dan verwacht, een beetje losser, waardoor de run toch wat tegenviel. De start viel sowieso een beetje tegen en dan gaat het vervolgens ook niet beter worden in de rest van de run. Wel weer wat wijzer geworden en die ‘wijsheid’ gaat dan weer mee naar de volgende wedstrijd en die is alweer een week later, komende zaterdag tijdens de Beachpull in Putten. Tussendoor proberen de wijsheid ook wat te vertalen in een paar aanpassingen aan de trekker, vertalen in het Brabants uiteraard…


Houdoe!


05 Made


Voor de oudere luisteraars onder u een wellicht bekende uitspraak uit de Dik Voormekaar Show: “JJJJJJJJJJJaaaaa hooor…daar is ’t ie weer! Is dat lang geleden?! Is dat lang geleden!?” 

“Een week, Dik”. 


Tja, met enige vertraging door bezigheden van de schrijver een verlaat verslag van Made, waar het overigens ook dik voor mekaar wasVoorafgaand aan de wedstrijd in Made waren de nozzles even een paar dagen uit logeren geweest via Nagele in Dronten waar Maarten Wolters (van BFS Research) ze even onder handen heeft genomen om met wat minder brandstof en meer brandstofdruk iets makkelijker met de Meteor van start te kunnen gaan. 

Powerweekend Made, dit jaar nog iets groter dan vorig jaar en de zaterdag was al vooraf compleet uitverkocht. Een aantal van die bezoekers kwam voor de wedstrijd weer even langs in het rennerskwartier, voor het gemak maar even uitgelegd dat we aan het middelste pad stonden met een rode tent. Willekeurig door het rennerskwartier op zoek gaan naar een team is te doen maar moet je wel genoeg tijd hebben, het kan even duren voordat de tafel met koffie en cake gevonden zijn. 

Het is groot in overtreffende trap. 


Nou ja, en dan de wedstrijd, de run. Die was groots. 

Buitengewoon goed. 

Er deden maar liefst 29 deelnemers mee uit binnen- en buitenland, de wedstrijd telde ook mee voor de Eurocup.  In zo’n groot deelnemersveld komen er nog wat meer dan anders iets verder dan ons, maar qua run en afstand zijn wij zeer zeker tevreden. Net als een week eerder in Stroe een run waarvoor je bij voorbaat al bijna zou willen tekenen. En dat op zo’n grote wedstrijd. 


Eenmaal thuis weer alle gegevens van de datalogger uitgeplozen waarna het nodige denkwerk weer kon beginnen. Sowieso weer zien om het vermogen nog iets beter op de baan te krijgen. 

Ingrediënten zijn in huis, bereiding is de volgende stap.  


Nu is eventjes een beetje rust aangebroken tot de volgende wedstrijd. Deze is op de eerste zaterdag van juli in het Drentse Eext. Voor concullega Exception de uitzondering op de wedstrijdkalender aangezien het in hun spreekwoordelijke achtertuin is, voor ons een aardig stukje rijden. Kijken of we de afstand kunnen bekronen met een mooie afstand op de kleibaan.


Houdoe.


meer lezen

04 Stroe

Even vanuit de Brabantse keuken. 


Was het in Loerbeek nog nasi op het menu en op de baan vervolgens gewoon ‘nie’, afgelopen vrijdag was het thuis in Veghel rijst die in het water viel om te worden gekookt en die op zaterdag in Stroe opgewarmd in de smaak viel. 

En een wedstrijd die zeker niet in het water viel.

 

Net voor de middag aangekomen in Stroe, plekje gevonden in het rennerskwartier waar de organisatie het zo had ingedeeld dat de deelnemers per klasse zoveel mogelijk bij elkaar stonden wat onder andere handig is voor de chauffeurs van de sleeptrekkers die ons naar de weegbrug en baan moeten brengen. En later weer terug…  

De weersverwachtingen waren net als in Loerbeek al dagen lang twijfelachtig maar leken toch in het voordeel van de wedstrijd uit te gaan pakken. De wedstrijd zou om 14 uur beginnen maar met nog één bui in het vooruitzicht werd besloten om rond half vier te gaan rijden met de eerste klassen en dan sowieso voorlopig alles zonder finale te verrijden om tijd in te halen. 

Voor ons betekende dat eerst nog rustig afwachten en de tijd te vullen met de gebruikelijke bezigheden met koffie en cake en zo. Nadat we in Loerbeek niet hadden gereden betekende het dus ook dat we nog steeds doorgingen met wat we voor die wedstrijd in gedachten hadden. De Meteor wel een beetje meer methanol gegeven omdat de temperatuur in Langendijk iets aan de hoge kant was. We waren als één van de eersten in de klasse aan de beurt en het vergelijk met de anderen was dus niet te maken. Maar gewoon voor onszelf: Wat een geweldige run!! Een motor die heerlijk draait, balans prima, rechtuit de baan over… alles wat op zijn plek moet vallen deed dat eigenlijk ook. 

Heel erg tevreden!! 

De handjes weer enthousiast de rolkooi uit!! 


Over op zijn plek vallen gesproken, de volgende deelnemer was Gompie. Al decennia lang ook rijdend met een Rover Meteor, in het verleden veel successen geboekt en een aantal jaren terug begonnen met eenzelfde motor maar dan met een Procharcher voor de drukvulling. En na het nodige leergeld te hebben betaald in voorgaande wedstrijden viel het nu op zijn plek. Wat resulteerde in een overwinning, de eerste voor een V12 in de klasse in jaren. Proficiat!

 

Na de klasse op het gemak gegeten en na het inpakken weer richting Brabant gereden. Nu alles weer checken en dan volgende week zaterdag hopelijk nog zo’n optreden op de grote ‘meestindebuurtwedstrijd’ in ons eigen Brabant, tijdens Powerweekend Made.


Houdoe!


03 Loerbeek

03 Loerbeek


En dat was Loerbeek. 

Trekker goed, koffie, cake, nasi, allemaal goed, ook geen klachten over de bijbehorende kroepoek. En niets te melden over de run want die is er niet geweest.


Eerst nog maar even qua tekst in zijn achteruit de werkplaats in. Na de run in Langedijk en de daaropvolgende brand was de oorzaak dus wel duidelijk, de schade viel gelukkig mee, alleen een paar slangen die wat te heet waren geweest. Het checken, loshalen, opbouwen en alles er omheen koste wel de nodige tijd maar we hebben het toch weer gered. De afstelling van de Meteor nog wat rijker gezet qua brandstof om de motor wat minder te belasten maar verder dus helemaal klaar voor de wedstrijd in Loerbeek. 

Het leek er alleen op dat Pluvius ook klaar was voor Loerbeek, de weerverwachting gaf weinig hoop, de regen werd vooral in de middag in het oosten van het land verwacht, hetzelfde oosten waar ook Loerbeek ligt, in het zuiden van de Achterhoek.


In het rennerskwartier de tenten voor mens en machine opgezet, die voor de mensen vol gezet met tafel en banken, die voor de Backdraft tijdelijk alleen voorzien van het grondzeil, zodra zeker zou zijn dat de wedstrijd zou worden verreden kon de trekker het verblijf in de aanhanger gaan verruilen voor de tent en worden klaargemaakt voor de run. Brandstof tanken, accu aansluiten, dat soort zaken. Voorlopig ging het alleen 1 tent verderop allemaal door, met koffie tanken, de cakedoos openen. Dat soort zaken. De tijd doorbrengen in goed gezelschap. De wedstrijd begon voorzichtig op de geplande tijd maar werd helaas al weer snel stilgelegd waarna de mededeling kwam dat er zou worden afgewacht tot 18 uur, het tijd doorbrengen in het rennerskwartier zou nog een tijd worden verlengd. De skottelbraai werd opgestart en met nog wat extra gezelschap werd alle meegebrachte nasi en kroepoek verdeeld en verorbert. Iets na zes uur werd er daadwerkelijk opnieuw begonnen met de wedstrijd alleen werd er door een groot aantal deelnemers getwijfeld over de conditie van de baan waarop werd besloten om niet voor de competitie te gaan rijden. Deelnemers die wilden aanhaken voor de ervaring en een eventuele beker konden alsnog aanhaken, Backdraft heeft echter de aanhanger niet verlaten. 

Uiteindelijk heeft Exception de grootste beker meegenomen naar Drenthe, wij zijn wat versnaperingen armer maar een heel aantal goede gesprekken rijker terug gegaan naar Noord-Brabant. 


Nu twee weken (relatieve) rust tot de volgende wedstrijd op 7 juni in Stroe.



Houdoe!


meer lezen

02 Langendijk

2025 Backdraft 02 Langedijk


Nadat in het vorige verslag met het team slechts een paar meter de deur uit zijn gegaan was het afgelopen zaterdag tijd om een flink eind buiten Veghel te gaan kijken. 

Op pad naar Noord-Holland om in Langedijk aan te gaan haken op deze eerste wedstrijd van de competitie. Een dag met best wel gemengde gevoelens. 

Ruim op tijd vertrokken, ruim op tijd aangekomen in het ruime rennerskwartier en aldaar alles voor de eerste keer uitgeladen en geïnstalleerd. Met koffie/thee en cake ter versterking ons voorbereid en af en toe iemand gewezen op de bijzondere vermelding op de spatborden. ‘Mam bedankt’ als eervolle vermelding voor de moeder van Herman en John die begin dit jaar is overleden. Indertijd na het overlijden van Pa werd hij ook op dezelfde manier bedankt, de familie die vroeger gezamenlijk als White Horse supporters wedstrijden bezocht, de ouders die mede verantwoordelijk zijn dat de Backdraft aan het 26eseizoen is begonnen.


De wedstijd begon alvast goed op de weegbrug, trekker en rijder bleken mooi onder te limiet te zijn. De baan bleek een uitdaging te vormen voor een heel aantal deelnemers, wij mochten als 6e in de klasse de baan op. Speaker Ruben Fortuin besteedde vooraf nog aandacht aan de speciale stickers en het verhaal erachter. Bedankt Ruben, heel gewaardeerd. Helaas bleek bij het aanhaken dat de trekhaak niet goed zat, de bout waarmee deze aan het frame is bevestigd bleek los te zitten. De keuze was eenvoudig, zes plaatsen opschuiven en de constructie weer in orde maken. Daarbij kwam meteen ook hulp van buiten het team, zo ging Gert-Jan van der Laan (Exception) zonder problemen in de weer met sleutels, bout en moer terwijl we zelf weer ‘gewoon’ de trekker konden klaar maken voor een nieuwe run (aftanken, controleren, et cetera.). Bedankt! 

Met een aantal onstuimige runs van voorgangers in gedachten al wel gekozen voor een veilige lage afstelling van de trekhaak, deze bleek op het moment met de constructie nog wat lager uit vallen dan misschien gewenst maar vooruit. Gewoon maar eens gas geven en kijken wat de motor zou doen, meters maken en data verzamelen. Dat ging eigenlijk tot tevredenheid, de Meteor liep prima en ondanks het ontbreken van balans ging het prima vooruit. Alleen ging het mis aan het eind van de run. Bij de koppeling van de retour van de meteringvalve lekte methanol waardoor brand ontstond wat in het daglicht echter slecht te zien was. Met water is in eerste instantie de brand vooraan geblust, iets later bleek het echter ook achteraan de motor nog te branden. Afgezien van wat schade doordat John met kracht de slang vanaf het linker kleppendeksel weg rukte lijkt het op het eerste oog nog mee te vallen maar er zal nog verder in de motor gekeken worden naar oorzaak en gevolgen en er zal worden nagedacht over de oplossing. De koppeling in kwestie was na de kleine verbouwing en het vernieuwde inlaatsysteem iets verder naar voren gekomen en als misschien toekomstig probleem voorzien maar dit was wel erg snel, daar zal zeker aandacht aan besteed moeten worden. Nog wel twee weken tot de volgende wedstrijd maar al met al zeker genoeg te doen. 

De rest van de klasse leverde een enerverende strijd op met een aantal onstuimige runs waarbij Vampire het slechts wegkwam door half op zijn zij voor de sleepwagen te eindigen. Bovenin de klasse ging de overwinning overtuigend naar Toplenzen Lambada, met Let’s Try en Top Dog op een verdienstelijke tweede en derde plaats. 


Na een warme maaltijd was het voor ons tijd om in te laden waarbij John zijn knie nog even pijnlijk in aanraking liet komen met de startkar, met nog een paar uur sturen voor de boeg ook geen pluspunt. Tja, al met al een enerverende start van het seizoen dus. Maar vol goede moed nu verder aan de slag om de trekker weer klaar te maken voor Loerbeek over twee weken. 


Houdoe


meer lezen